Tuesday 19 March 2013

Paris&1001 Cerita:Part 2

Assalamualaikum...

jom sambung crite di hari kedua di kota cinta...

kami keluar hotel kul 930pg..terlewat sbb tido lebih...penat kot smlm sesat jln..ngeh3x..!kami mmg nak kena kejar mase sbb kami hny ader 2 hari jew utk round paris...mmg xcukup utk g semua tempat tp memadai laa kalu leh g tmpt2 famous..niat nak g disneyland gak tp memikirkan mmg xkn cukup ms so niat tu kami pendamkn..ewahhhh...xpela,ader rezeki Allah nak bagi,kami plan nk g disneyland jepun laa plk pasni...ngeh3x..

kami memulakan trip di kota paris dgn ke galeries lafayette dan printemps..tempat soping uolllsss..aku dan soping xdpt dipisahkan...hahaa..buke apo,sbb esok hari ahad soping2 seme tutup uolllss so kite g cari brg yg nak beli dl hokay!lafayette dan printemps ni tempat soping famous kat kota paris..tempat high end fashion and brands...semua benda mahal,xdo yg murah..haha..aku g butik longchamps je beli bag 2 3 bijik...utk yg tersayang jew,jgk utk yg kirim duit...sorry hokay,sy bukan bini donald trumps nk blanje utk semua org..so hrp fhm..aku mmg suke jamu mata..abes satu tingkat lafayette dan printemps aku pusing2..xbeli pom..bertingkat2 yer soping mall dier tp aku pusing2 satu floor jer..xnak laa round lebih2 buang mase,bkn aku nak beli pom..haha..ermm pusing2 lafayette n printemps ni pom dh mkn ms..sedar x sedar dh kul 2ptg..kena cpt ni..so aku n hubby g mkn kebab utk lunch..sedap jgk,siap mkn nasi lebanon lg..haha xleh blah mcm rs nasi mentah laa plk..kih3x!sempat jgk aku mkn macaron terfemes paris,piere hermes dan laduree...mmg sedap giler..sesuai laa dgn hrganye..rm8 sekeping kecik senonet!huhu naseb laa sbb dh smp paris mmg nk kena rs kn..haha..

mcm biase traveller bajet ciput mcm kami nak g mane2 naik train..tp system transportation paris x best mcm zurich...train station sgt2 kotor..lift berbau kencing...hak tuihhhhh!!!kotor nyer....!!dh tu xmesra baby n family...xde lift utk turun ke subway...so kena hangkut stroller dgn tangga!!kesian laki aku..dh ler slip disc,kena angkut plk stroller anak..!!paris ni mmg kota cinta utk yg kapel je kot..yg family de anak kecik xsesuai..pastu sesuai utk org2 kayer yg byk duit yg xyah naik train n bus,naik taxi atau sewa kete je...bg org susah mcm kami ni,xbape nak sesuai dgn jiwa train station paris ni..hahaha..

muke org bengang!aku srh dier amik gmbr contengan dan kekotoran dlm train dier xnk...dier siap perli aku lg..owh!inilaa kota cinta...hehehe...!

sampai kat concorde opera paris..big boss tgh check jln..kih3x!anak dara dier mcm biase membuta jew kejenye...

dh smp printemps...

ini plk galeries lafayette...gambar leh amik kat luar jew..kat dlm strictly prohibited!!so xde laa gmbr aku soping!!!kih3x..mcm byk sgt soping nyer!

ini aku xtahu pe benda bangunan kat belakang tu..nmpk mcm de tulih opera..opera per aku xpasti..kui3x!

ini rupenyer macaron peirre herme paris..aku beli 5ketul jek sbb mhl..haha..nak rs je ni..tp rs berbaloi kot beli ni sbb sedap!!!paling best yg kaler pink tu...hehe..abes melayang rm40 kat 5 ketul benda ni!

ini kat kedai kebab...

kebab with lebanon rice...cukup utk kami mkn 2 org!kedai ni org nye pandai ckp melayu..hehe..rege pom ok..8euro sepinggan!

dua org mkn nasi xsedor diri..hehe..walaupun rs mcm nasi mentah tp abes jugok mkn..haha

pas mkn nasi gi beli ni as desert..hehe macaron sohor nih...rege muroh 10sen dr piere herme td..sedap jgk!so xleh nk compare..rs lebey kurang jek...

mahal betoi macaron senonet ni..rm8 seketul..kat mesia klcc jual rm4 seketui..xpenah beli pom..dh smp paris kena laa beli...ni en suami yg g beli ms aku duk bz soping bag longchamp!dier beli 5ketul jgk..ingat nak suh dier beli yg buh dlm kotak,leh bt souvenir!xpela,jnji leh mkn dh kire ok kn...

kami meneruskan perjalanan utk ke le bon marche...tempat soping gak..tgkla train station depa ni..tiket mhl tp train buruk nyer...zaman pak kadok punyer..dh ler kotor dan berbau!!!huhu kami cukup xberkenan dgn subway paris ni..metro namenyer...paris ni ramai pendatang asing ler..kdg2 aku rs cam aku gi negara nigeria pom ader gaks!!ahakssss!!!xtahu sape origin paris ni...huhu

ini rupe org penat angkut stroller anak dier..station ni ader eskelator.kire okla.. tp byk yg xde..mmg agak menyusahkan!pastu dier pkai sistem scan tiket mcm mesia tu..tp pd aku lg teruk dr mesia..sorry to say!france ni negara maju tp mmg xmcm negara maju pom..ader yg aku tgk cuba nak menipu xbeli tiket..ms org scan tiket,dier join skali ikut dr blkg..huhu x mcm swiss...xpyh scan tiket bgai,naik je..tp semua jujur beli tiket.. a good lesson for me at least!!

sbb terlalu stress dgn train system paris ni,kami xhambek gambar kat le bon marche tu..haha kami g tukar pampers mya je pom kat ctu..haa boley????

lps g bon marche tu kami dh xtahu nak g mane sbb cuaca sgt xbest!wrong timing btol kami g paris ni..hehe..cuaca sgt2 sejuk,berangin dan hujan..so mendung jer memanjang..nak ambik gambar pom xcomey!naseb laa gatal sgt nak g paris kn...hahaha..

dh penat berjalan..kami decide nak ke eiffel tower jer...

xtahu aper name tmpat nie..amik jer gambar ngan kude kat belakang tu..hehe

yeay!kami dh sampai eiffel tower...huhu xde ape yg best pom!hehehe..its just a steel tower...xtahu plk knp org pnggil paris ni kota cinta!aku mmg sejarah xbape pandai..hahaha..pd aku biase2 saje...kui3x!korang semo yg dh penah smp cni xtahu laa rs cmane..sbb aku dh g makkah,dh melihat satu2 nya binaan terbaik yg ader dibumi nih so aku xbape heran sgt ngan eiffel tower ni..just posing2 je laaa..sgt xbest sbb hujan ms ni..mendung jew..gambar mmg xbape nak cantik..mya pom smp merah pipi n hidung menahan sejuk!sejujurnya,perasaan sblm smp paris dan dh smp paris ni dh jd lain..hehe,nothing to be proud of...yg nak dtg honeymoon blh laa kot...yg dh de fmly,blh jgk dtg..g disneyland laa kot best sket..bg aku yg dh gi zurich,aku rs switzerland is much better place to have ur honeymoon than paris!sorry!!!hahaha...bg aku paris ni satu jek,kota utk soping!!!yg tu mmg xkalah laa paris ni..mmg best soping..(bg yg ader duit laa,yg cikgu cabuk cam aku ni xdapek ler nk soping Chanel kn???)

family potrait@eiffel tower paris

ini lah kenangan kami..atleast aku dh penah smp paris dan blh tgk dgn mata kepala sendiri mcmane kota cinta yg dikatakan hebat ni...!!

cinta hati mama!

papa dan his fav pose!!berdiri tegak nyanyi lagu selamatkan al-sultan kami ko ter???haha

my childhood dream at least came true...nak sgt tgk eiffel tower...hambek kau!!!hehe,apa2 pom nk say tq gak utk en suami yg berusaha memenuhi impian ntah pape aku nih...hehe

ok ler uollsss kami dh balik hotel lps g eiffel tower tu..sbb hujan telah turun dgn lebatnye...sblm blk tapau ni dl for dinner...kebab lg..with spagetti...banyak giler!!makan xabes 2 org...huhuhu...pas mkn kami trs membuta!penat sgt sbb kena angkut stroller turun naik tangga...hehehe


kisah bersambung lg....kite jumpa lg in the next entry!!!







No comments:

Post a Comment