Tuesday 19 March 2013

Paris&1001 Cerita:Part 1

assalamualaikum...

korang pasti tertunggu2 entry best lagi menarik dari aku kn pasal trip aku ke paris....(haha perasan giler aku nih...mcm ader yg nak bc crite aku yg poyos nih...)..sorry ler geng,penat aku masih xabes lg..hihu..blk dh lewat dr paris,so smlm just duk relax,tido2 jew ngan mya iman...haha..hari ni ader semangat sikit so jom kite bercerita ttg kota cinta idaman semua org ni...

impian nk g paris ni aku yg tergedik2 nak...hehe so sbb syg kn aku..syg ke??? hubby aku turutkan jgk..dier nak g venice sbnr nye...semua plan,dr booking tiket flite,hotel dan itineraries sepanjang berada di kota cinta tu papa yg buat..aku dan mya tukang ikut jew...kesian plk kat laki aku dapat bini xtau nak bt pe...kwang3x..

kami ke paris dgn flite...kos tiket dlm rm1800 utk 3 org..aku kira satu penjimatan sbb kalu g dr mesia kos nye akan jd rm7000 utk seorg...so dh save kat ctu...hehe..kami naik Swiss Air...pengalaman pergi ke paris dgn swiss air sgt best..dr mula nk check in sampai dlm flite semua layanan tip top...rs mcm berbaloi byr tiket mahal2...walaupun flite delay 30 minit,tp kami still rs ok lg..hehehe..

memula duduk dlm flite kami diberi coklat swiss ni..sedap giler...

siap de logo swiss air lg..rs dier mmg original coklat swiss...mcm cekelat yg aku beli mahal tu,yg mya mkn dlm ms sejam je tu..kwang3x...

pastu mya dpt mainan ni...bgs layanan utk budak2..dier tgk umur bdk..yg dh besar sikit dpt mainan lain..ini sesuai dgn umur mya yg belom masuk 2 thn tu..tp bdk bertuah ni main kejap jew..dier lebih nak main tablet mama...tgk gangnam style pah ceroh!!!


pastu kami diberi snack ni...cheese sandwich dier panggil...cheese originally made of swiss...papa xleh mkn,bau busuk dier kater,bau lembu ker bang????aku bantai sampai habis...hehehe..



dh smp airport charles de gaulle,paris..ms ni pkl 10mlm..kagum laa jgk dgn airport ni,sbb besar giler dan sgt luas...travelator jgk sgt panjang dan byk simpang siur..menunjukkan betapa besarnyer airport dier..hahaha..(sbb besar sgt kot,proses nak amik bag lame giler,laki aku dh bengang dh ms tu sbb nak kejar train ke hotel)...

kami naik train utk ke hotel..hubby pilih utk stay tgh2..antara airport dan main city...so kami duk di Gare du Nord...berkejar naik train,sbb takut lambat sgt smp hotel nnt receptionist hotel xde mcm kat germany plk kang payah..hehe...naik train nak ke hotel,mak aiii terkejut aku sbb train dier kotor nyer...huhu...sorry!mesia lg bersih kot...sbb ni train direct dr epot,mcm klia express tu..biler kotor dan byk sgt contengan bt aku tertanya2 plk..betoi kaa aku kat paris ni...hahaha..smp gare du nord dlm pkl 11mlm..sempat lg beli kebab sbb xdinner lg..hrga kebab kat paris okla..reasonable lg..(walaupun lps convert satu kebab cost dier jd rm20 satu)..tp yg aku xberkenan,bandar dier sgt kotor...xtahu laa mgkin masih winter,cuaca masih lg sgt sejuk (lebih sejuk dr zurich sbb berangin jew sokmo),jalan dier berair je,kotor,berbau dan taik anjing merata2 hokay..aku masih berprasangka baik,mungkin bandar kami duduk ni bukan main city so dier kotor sikit..kami terpaksa menapak ke hotel..malas nak naik teksi..kena jimat kos sbb kami bukan org kaya yg nk g honeymoon pom..nak g kenal kota cinta ni je,so mane2 kos yg bolih jimat,kita cut the cost!

sampai hotel dh pkl 12tgh mlm...terlewat sbb tersesat!hahaha yelaa bukan tempat kite,br first time sampai,mlm bute plk tu so kesesatan tu aku kira biase...tu nasib laki aku pandai bab2 jln ni..pusing2 jumpa jgk hotel (kami tny org jgk direction)hehe..kalu letak aku sorg2 kat ctu mmg xjumpa laa hotel tu,dh laa mlm kan???haha

dh smp TimHotel,dh check in,nasib baik dpt check in...hehe..kami masuk bilik nk rehat n mkn..bilik dier ok laa...sesuai utk kami 3org..rege satu mlm 65euro..kami bukannye nak g honeymoon bgai,bukan jgk nk duk hotel tu lelame,just nak ader tmpt nk tdo dan rehat..so aku rs hotel tu sgt2 ok..setakat ni bajet perjalanan kami rm 2500,utk return flite,tiket train dan hotel...

bilik hotel kami..boley laa nak tido dan rehatkan badan...

tandas pom ok...yg penting dkt dgn shower,sng nak cebok..haha..omputih ni bkn nyer nak ader paip ke hape...senang sikit mcm ni...

ader separate shower lg..

siap ader toiletries sendiri dh kira ok sgt!kate hotel budget kn..ok ler tew..hehe 

dinner kami..kebab dua mcm..haha...sedap laa dr zurich sket..kwang3x..

hotel dr luar..ni amik gambar the next day dh..patut laa susah nak jumpa smlm..rupenye hotel tgh renovate..haha

oklaa...abes smp situ dl..br smp paris 3jam,dh 1001 cerita dh..hehehe...jom ikuti cerita di hari kedua in the next post yer...babai geng!!!bwk bersabor yer...kwang3x!!!


No comments:

Post a Comment