Wednesday 31 July 2013

Aku,Dia dan Julai

Assalamualaikum...

dh terlalu lame rasenye aku xmengapdet blog aku yg xseberape nih...maaflaaa sejak2 mengandung ni,biaselaa alahan nye lain mcm...penat,letih tambah plk bulan pose kn...tp aku ttp gagahkn diri utk pose..stkt ni masih bertahan lg walau kekdg lembik giler,nk angkat tgn pun xlrt....tp aku sudah berjanji utk mencoret kn sesuatu sebelum julai berlalu...kerana julai adalah bulan istimewa dihati ku...terlalu berkenangan kate org terutamanya sejak setahun lalu...

kerana kami punya kenangan terindah...Along,Angah,Ariff dan Abah

ya, Julai adalah bulan kelahiran ku..istimewa di hati....mesti dpt hadiah best2 dari en suami juga mama tersayang...tp Julai juga meninggalkan kenangan pahit yang akan aku kenang seumur hidup aku....ya kenangan aku dan dia....Ya Allah aku kna gagahi jua hari ini utk mencoretkan sesuatu utk kenangan aku suatu masa nnt...Julai...lebih tepatnye 5Julai 2012 tarikh yg akn ku ingat sampai mati...tarikh berakhir nye kenangan aku dgn arwah kakak tersayang Nurzahida Mohd Zaid...namun walau kenangan itu terhenti disitu,ianya ttp akn kekal tersimpan diingatan ku....sudah setahun Along kau pergi meninggalkan aku sendirian...sendiri tika aku sgt memerlukan seseorang utk meluahkan rasa...dulu kita sering berkongsi segala rasa bersama..dgn Along jugalah aku bergaduh,bermasam muka malah berebut barang...kami punya citarasa yg hampir sama tu yg asyik nak berebut je apa2...tp sape yg mengalah???mesti Along yg akn mengalah...mase tu aku rs seronok sgt kalau menang...skrg,aku dh xyah berebut dgn sape Along, tp saat begitulah yg menjadikan aku terlalu rindukan mu....

kerana dia kakak,dia akan mengalah dan merajuk...namun aku tahu dia sayangkan aku...

Along pergi mengadap PenciptaNya kerana penyakit Leukimia...xsampai sebulan pun Along sakit...terlalu mengejutkan bagi kami sekeluarga...aku punya rasa yg dia akan sembuh...biasenya gerak hati aku xpenah silap tp kali ini aku silap besar..silap mengikut gerak hati....kalau lah aku tahu Along akan pergi tinggalkan kami selama-lamanya aku xkan tinggalkan dia keseorangan mase tu...aku xkn mrhkn dia sbb xnk lawan rs sakit tu...( Ya Allah aku xpernah luahkn semua ini pd semua tp hari ini aku memilih utk meluahkan rs itu kerana beban yg tertanggung di hati sudah tidak mampu dibendung lg)...Along maafkan aku sbb xberada disisi mu saat mu berhadapan detik akhir meninggalkan dunia fana ini...maaf kerana tidak berada disisi mu mendengar keluhan rasa takut mu akan berhadapan dgn kematian....kenapa aku terlalu menjarakkan diri tika itu dgn Along???adakah itu juga sebenarnya petunjuk yg Allah ingin berikan pd ku yg aku sebenarnya akan kehilangan Along buat selama-lamanya...???Ya Allah jujur aku katakan mmg saat akhir Along ingin pergi tinggalkan kami,aku mmg menjarakkan diri dgn nye....sampai saat dia menghembuskan nafas terakhir pun aku tidak berada disisinya (aku dlm perjalanan ke hospital saat itu)...kejamnya aku pada seorang kakak yg pada hakikatnya terlalu menyayangi aku...maafkan angah, Along...

dan hari ni..dia sudah tiada...tarikh 5Julai 2012 jam 1230tghari, Along pergi bertemu PenciptaNya...dgn tenang walau aku tiada disisinya...pergi setelah berjuang melawan sakit selama 3minggu...Along pergi membawa seluruh kenangan bersama juga niat dan hajat yang tak kesampaian...namun itu semua sudah tertulis...dan aku sebagai hambaNya seharusnya redha dengan ujian ini....doa aku semoga Allah ampunkan dosa2 Along dan tempatkan dia ditempat selayaknya dia....kerana Along adalah kakak yg sgt baik dan mulia hatinya....aku puas kerana berjaya menguruskan jenazah Along dengan sempurna..aku mandikan dia,membantu mengkafankan nya juga mengucup nya buat kali akhir....Along sgt bertuah sebenarnya kerana pergi meninggalkan dunia sementara ini tika masih punya mama untuk mendoakan dia...punya keluarga utk menguruskan pengkebumiannya...dan matinya dia dlm keadaan cukup tenang,sempurna...aku???belum tentu lagi nasib aku bila saat kematian dtg menjemput...!jadi dlm keadaan sedih itu aku harus bersyukur kerana takdir Allah utk seorang hamba yg baik seperti Along begitu indah sekali....usah di fikir usianya br 29tahun tika itu,terlalu muda utk pergi selama-lamanya tp harus diucapkan syukur kerana Along punya pengakhiran yg cukup baik....berbahagialah Along disana...kerana takdir hidupmu terlalu indah sebenarnya!

Along,aku xtahu dimana aku nak kutip kekuatan utk teruskan hidup tanpa mu...

sudah setahun Along pergi..pergi yg takkan kembali lagi....aku sudah redha namun rindu tetap berbekas dihati...mana mungkin aku lupa kehadiran seorang yg dekat dihati aku....28thn aku bersamanya...buat segalanya bersama...masa aku memerlukan,Along pasti ada...Along,aku mengandung lg...tp selepas ini sape yg nak uruskan aku...sape yg beriya nk temankan aku dlm labor room??sape yg nak jaga anak aku masa dlm pantang nnt???sape yg nak bg hadiah mahal2 utk anak aku nnt????YA Allah sedihnya bile mengenangkan itu semua...itu belum lg berckp psl impian kita....mcm2 kita nak buat kn Along???aku dh xde kawan utk soping,beli benda merepek2 apatah lagi nak bersembang meluah rasa yg bukan2...aku dh xde sape nak bincang nk beli apa utk mama setiap kali tiba ulangtahun mama....aku dh xde sape nak kongsi rs sedih di hati andai adik2 buat perangai...kerana akulah kakak dan akulah jua adik yg sebenarnya tidak betah hidup tanpa Along....maaf lah dlm setahun ini aku masih tidak mampu mengusir kenangan itu dr diri....dan kenangan itu ttp terbenam disanubari kerana aku masih gagal menunaikan impian dan harapan Along...Along nk bwk mama pergi Mekah,kami kongsi duit utk bg mama...itu aku sudah tunaikan malah rezeki Allah jd milik aku sbb aku turut sama ke Mekah tahun lalu...tp 2 perkara ini aku belom mampu tunaikan untuk Along...satu dia nak aku bwk mama pergi Korea...sbb itu janji akhir along sebelum sakit...kami dh beli tiket namun rancangan Allah lebih baik...kami xberkesempatan utk pergi....namun hingga saat dia sakit dia minta aku dan suami bwk mama dan rayyan pergi...itu belum aku tunaikan....nnt la Along,ader rezeki lebih nnt aku bwk mama dan rayyan pergi korea....maafkan aku....dan ini satunya permintaan Along yg terlalu berat utk ditunaikan....dia nak aku jaga rayyan mcm anak aku sendiri...ya rayyan mmg anak aku Along tp rayyan punya daddy yg ingin menjaganya jd aku tewas utk menunaikan wasiat mu yg satu itu..tp aku janji akan ttp jadikan rayyan anak aku dunia akhirat!itu janji mama utk rayyan....mummy jgn risau,rayyan akan baik2 saje..itu jua doa aku setiap hari agar Allah lindungi rayyan dari segala yg jahat!semoga Rayyan akan jd anak yg baik dan soleh yg akan mendoakan mummy....moga Rayyan juga akan jd cerdik pandai belajar tinggi smp PHD mcm mummy!

Ya Allah aku sudah redha dengan ujianMU...Kau sudah ambil dua insan yg aku paling sayang di dunia ini....aku sudah redha kerana ini semua hanya sementara...kita juga akan kembali kepadaNya suatu hari nnt...bila???itu semua rahsia Allah...Ya Allah Engkau ampunilah segala dosa abah dan kakak ku...Engkau tempatkan mereka di sisi org2 yg beriman....Engkau berikan mereka ketenangan melalui satu kehidupan yg tidak kami ketahui...sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani...

Along,aku kini hanya mampu menumpang kasih sayang dan perhatian adik2...andai mereka dh kawen nnt,bagaimana nasibku???damailah engkau disana Along...jgn risaukan kami...pandailah kami teruskan hidup yang sementara ini...

coretan ini utk Along....sesungguhnya kenangan kita bersama takkan padam....ianya akan bersemadi dihati ini utk selama2nya...Angah sayang Along sgt2....maafkan aku jika aku gagal menjadi adik terbaik utk Along!semoga kwn2 semua yg membaca coretan ini boleh mendoakan juga utk Along...ALFATIHAH...

p/s:saya menangis saat menulis coretan ini,semoga Allah beri saya dan keluarga kekuatan utk mengharungi kehidupan ini tanpa abah dan along....AL-FATIHAH  

No comments:

Post a Comment