Tuesday 19 February 2013

Main Masak-Masak



assalamualaikum...

waktu skrg 8.08mlm waktu zurich...aku br pas dinner ngan hubby...mcm biase dh 10 hari di bumi swiss,aku memang dh jadi tukang masak tak bertauliah utk mya iman dan papanya...best jgk main masak2 ni...dulu aku rajin masak utk mya...snggup bgn pg2 masak utk dier tp sejak arwah along meninggal, semangat tu jd pudar...siyan mya mkn mknan kedai lebih byk dr mkn yg aku masak...so skrg aku anggap hikmah laa utk aku..aku dh semangat balik nk masak dan explore mcm2 guna bhn mentah yg ader kt swiss ni...semangat2!!!!! hihihi... duduk tempat org ni mmg kna biase diri cepat2 dgn keadaan...so far dh 10 hari aku dh biase dh...poyossss giler....hehehe..

korang layan laa cerite bergambar ni yer....lagi sapoloh hari aku kat cni konpem balik jadi masterchef...masterchef utk Mya Iman Humayra dan En.Mohd Hafizan laa....hahaha



ini hidangan pertama sesampai di switzerland...sup hayam dgn telur dadar..mulenye nk masak sardin je tp memandangkan sup bunjut byk dan nk try ayam swiss  ni,aku tukar menu...sedap jgk makan sejuk2 snow ni kn...menghangat kn badan laa katernyer...hahaha..


ini menu malas utk lunch dgn mya di hari kedua...meggi kari buh telur..utk mya aku buat bubur ayam..dia dh xbape nk mkn bubur dh...xabes pom mkn..yg mkn aku jgk!!!huhuhu


ini breakfast utk hubby pg sblm kuar g training..aku bekalkn jgk dier sandwich ni utk dier...nk jimat katernye..lunch mkn roti jek..siyan plk...tp bgs jgk,blh diet skali...hahaha

ni dinner hari kedua...aku grg nasi dan bt ayam grg kunyit...aku bwk stok paste nasi grg byk kot so grg laa nasik...tp xsedaplaa paste ni...baik bt rencah sendirik..tp dh bwk byk kn..membazir plk so aku guna laa jgk...aku edit laa sikit rsnye tu...hahaha pandai je gune perkataan edit!



ini menu dinner hari ketiga... breakfast aku bt menu same mcm semalam..hehe..special sikit mlm tu...bt spagetti bolognaise,mushroom soup dgn roti keras..haha xtau roti pe...hubby suke sgt bli roti keras ni..sorry bkn taste aku...masin n keras sgt...roti perancis yg jual kt mesia xdela sekeras ni...hahaa


breakfast hari ke4...aku bt omelette mkn dgn roti pastu ade balance roti keras smlm aku buh dlm salad,mkn dgn chili sos dan mayo..sedap plk rs resepi yg aku reka ni...haha tp sos cili zurich ni lain rs nye..dia tomato sauce (org putih panggil ketchup) tp ade rs pedas2 sket so depa panggil hot ketchup...belasah laa ape pom,jnji halal blh mkn sudah..rege satu btl 3.45CHF...(convert laa sendirikkkk)..tiap2 pg kna bt breakfast,sbb kesian hubby nnt lapor xleh mkn..dia pom bwk bekal yg same tiap2 hari utk lunch..


ini menu lunch hari ke4....aku masak awl hari tu sbb dh jnji dgn mya nk bwk dier g main snow...bt laa kari ayam, syr grg dgn telur mata kebau...semua rencah aku angkut dr mesia melainkan ayam tu jer...sayur kt cni mmg best..kat mesia xjual sayur campur mcm ni..dier mcm mix vege frozen kite tu tp version fresh punyer..(eh ape aku merepek ni haaa....)..belasah laa jnji sedap dan senang dimasak! ini jgk merangkap dinner utk hubby..skali msk je hokay!jimat masa dan tenaga...ngeh3x..


ini breakfast hari ke5...spagetti grg..ni utk mya jgk sbnrnya...grg buh sos bolognaise,ayam dan telur jer..main campak2 jd laa spageti grg versi org melayu..hahaha..pastu aku bt salad strawberry!sedap kot sbb buh yogurt,sikit jem strawberry dan salad..strawberry pom buh laa jgk..yogurt kt cni super sedap..blh rs susu dier..bkn mcm kt mesia rs gule jer lebey! itulaa yg aku perasaan dh 5 hari kt cni...depa xmkn manis2...jus,roti,kek even yogurt tu pun smua rs asli dr buah2 je..mmg xde rs gula...bgs btl..blh elakkn kencing manis mcm ni...kalu nk sgt minum air manis,jwb nye bli laa carbonated drink..mmg la rs manis!hehe




haa ni plk ghupenye seafood frozen yg papa bli time blk keje...ade udang,sutun dan kupang!bg aku xfresh sgt...biase2 jer..harga CHF7.50...

ini hasil aku menjala di supermarket Migros...dier mcm carrefour laa...byk brg2 yg murah...brg2 budget dier tulih kt ctu...okla skali shopping CHF 49...bersamaan rm180..hehe xleh nk berkira sgt bab mkn ni..belasah je laa...tp aku imagine blanje rm50 jelaa...ngeh3x...


ni hasil tuaian aku kt migros tu...blh laa bertahan seminggu dua ni...hehe


eh..ini balance kari hari ke 4 hari tu...aku bt mee kari plk..mee guna spagetti..mane kau nk cekau mee kuning kt cni..rebus telur,buh kuah kari smlm...tadaaaaa jdlaa mee kari...hebat kn???hahaha..idup tmpt org kna kreatif!otak kna sentiase jln pk nk msk pe..kalu kt mesia xpe,xde idea,kedai mkn byk!kekdg,byk kedai dr org yg nk mkn...kih3x...


ini plk hidangan malam hari ke 5 tu...aku bt meehon grg perasa tomyam..kn hubby  bli seafood frozen tu, so aku curi udang2 dgn sutun2 tu buh dlm meehon ni...sedap jgk mkn panas2...pastu mkn plk dgn keok segera...perghhhh habis satu bekas yer sy mkn dgn en.hafizan!mya iman mkn senonet jer...hehe...fresh strawberry n brown pear sbg desert!strawberry dier besar2 n kalu ikut rege dier sgt murah..satu bks harga CHF3.40...sgt fresh dan manis2 buah gitew rsnyer...hehe


ini menu paling best kot spjg duk swiss dh 10 hari ni..haha..hari sabtu,papa janji nk bwk mya jln2 pusing bandar zurich,so mama dgn semangat rajinnye bt la nasik lemak sambal udang!udang guna yg frozen jgk tp ok laa.ikan bilis beli kt zurich ni..kat asia store,tmpt jual2 brg2 mknan asia..mostly from thailand and india..brg mkn mesia xdak..pelik aku...mahal kot ikan bilis ni..dh tu aku blh plk terhangit grg..haha..nasib ler kn..hehe nasik lemak kurg menjadik sbb xde serai..buh halia dgn santan jer..pastu santan plk santan instant yg serbuk tu..meme xbape lemak!tp masak 2 periuk hokay sbb papa jemput kwn dier mkn skali...mak malu giler takut xsedap tp depa mkn abes satu periuk nasi (mkn 2 org jew ok)...balance nasi aku tapau bwk bekal pi jln2... puas hati mkn smp ke mlm..siap kami berkelah dlm kesejukan lg sambil mkn nasi lemak(semua org swiss ni kagum dgn kami mmpu berkelah dlm sejuk tu...hahaha)...sgt puas hati!hingga menjilat jari...

 ini menu yg membuat aku kagum dgn diri sendiri..hari ahad,papa dh plan nk g rheinfall..tmpt air tejun!hehe..so aku masak makanan berat terus...bt sayur tauge lemak putih buh kupang dlm tu..biasenye ore klate buh "tijoh"...tijoh ni mcm kupang laa tp dia kaler putih jer...memandangkan hubby bli kupang itu hari so aku buh dlm sayur ni...sedap kot..mya suke mkn ni..bertambah dier mkn..menu ni mudah jer sbnrnya tp kat cni xde blender,lesung batu pom xde so agak susah utk aku ketuk2 ike bilis,bwg merah dan lada hitam tu...kong kang kong kang aku kat dapur menyiapkn menu tradisional klate ni..pastu grg ayam,,mkn panas2..terangkat beb!!xdan aku tunggu hubby bgn..aku ngan mya dh ngap dl dua2 org kat dapur...hehehe..itu xde budu,kalu ader,dh xpandang kiri kanan dh...ngeh3x..


Monday blues!!!dh poi jln2 2 hari..bgn hari senin tu aku jd malas giler tp memandang kn hubby nk g keje,nk bwk bekal..aku gagahkn jugak grg fish fillet pastu jdkn sandwich utk hubby bwk pi training....hidangan ringkas..aku ngan mya pom mkn tu jgk....


ini desert pg tu..aku buh yogurt,pastu buh strawberry n sikit cekelat made in swiss dlm tu..heaven!ilang sikit stress hari isnin!


ini meehon tomyam..mmg laa hari stress kot..smua yg aku masak smua xjadi...belasah laa...jnji kenyang perut..tp betul laa memasak ni mmg kna dtg dr hati..kalu ikhlas,mmg akn menjadi...moral of story..jgn stress xpasal2!hahaha...mlm pom aku pksa hubby mkn ni..kesian dier....sorry yer en.suami!


pk..hari selasa hari ke 9..aku dh ok dh...dh semangat balik nak masak sedap2...pagi breakfast aku bt sandwich sardine...sedap gitew!ngeh3x...


lunch aku nk masak ni...udang ni papa beli semlm blk dr keje...nmpk menarik dan fresh...ermmmm lps di pikio2 aku nk bt tomyam laa..mkn masam2 sket...hahhaa


ni bahan2 nk bt tomyam tu...aku guna perencah tomyam direct from thailand..mmg terangkat!!!sedap giler mcm mkn kt kedai..haha..aku bli rencah tu kt asia market zurich ni...mmg laa mhl tp rs mmg sedap sgt!


tadaa.....jadilaa tomyam udang aku tu..pastu grg sayur campur dan telur dadar...perghhhh hidangan lengkap utk satu hari...kami mkn ni dr tghari smp ke mlm..hubby pom mkn dgn penuh seleranya..abes nasik satu periuk mkn bertiga!

oklaa aku nk stop dl....nk tdo dh...!!!esok nk bgn pg2 masak lg utk hubby...suka plk jd fulltime housewife ni kn....lagi hidangan hebat aku catat dlm entry episode 2 main masak2 ni...hahaha...slmat mlm korang!!!

p/s:entry ni ditaip pd selasa 19/2 jam 8.08mlm..skrg hari rabu 20/2 jam 8.11 pg..baru blh post entry ni...smlm dh ngtk sgt...ngeh3x....slmt menjamu mata dgn hidangan ala2 masterchef ni...babai..tata.... 

No comments:

Post a Comment